5 Tips om uw bedrijfs online bereik te vergroten, is een website voldoende?

Veel bestaande en startende bedrijven laten een website bouwen met de notion dat ze automatisch gevonden kunnen worden. Uiteraard ben je al een stap verder om je bedrijf vindbaar te maken, maar desondanks je op het podium staat staan de spotlights niet meteen op je gericht. Een groot deel van websites op het internet zijn online visitekaartjes waar pas naar gekeken wordt als de directeur of een personeelslid zich heeft voorgesteld aan een potentiële klant. Het is een heel proces om je website kwalitatieve prospects over te laten halen en er komt veel analyse bij kijken. Hieronder een paar tips die ervoor kunnen zorgen dat je een boost krijgt van leads met overhalende kracht.

1. Social Media

Wellicht is dit een open deur, maar hij kan niet vaak genoeg ingetrapt worden. Via LinkedIn en Facebook kan je tegen een zeer schappelijke prijs adverteren en als je de bedrijfspagina een beetje levend houdt met leuke posts over producten, ervaringen en diensten dan kan je hier heel wat brand awareness mee creëren en het levert vaak ook nog eens klanten op. Je kan makkelijk zelf campagnes starten, maar je kan ook tegen een schappelijke prijs een bedrijf inschakelen die alles voor je configureert en optimaliseert zodat je het maximale uit een campagne haalt. Hiernaast kan je social media natuurlijk gebruiken om meer traffic te leiden naar je website.

2. SEA (Search Engine Advertising)

Ook is er de optie om via Google te adverteren alleen spreek je dan vaak over een grotere inverstering dan bij Social Media advertenties. Wel is het zo dat mensen op google doelgerichter zoeken. Je return of investment is een stuk hoger ondanks je ook meer betaald voor een SEA campagne. Je hebt vaak maar een paar opdrachten nodig om het bedrag weer terug te verdienen en als een advertentie campagne dat makkelijk doet voor je is het eigenlijk helemaal niet zo duur. Laat dit vooral door een professional doen want die kunnen je helpen om dit in goede banen te leiden. Voor webshops is SEA eigenlijk een no brainer. Vanuit onze user ases hebben we de ervaring dat het de omzet van een webshop echt een boost geeft. Als je nog twijfels hebt zou ik zeggen begin eens met een campagne van 4 maanden en evalueer na deze periode de resultaten. (mits je het via een professionele SEA expert doet)

3. SEO (Search Engine Optimization)

Misschien niet gelijk merkbaar maar op langere termijn is SEO zeker belangrijk voor je naamsbekendheid. Voeg een blog toe aan je website of schijf eens een artikel over iets speciaals in je branche wat alleen jij doet. Denk vanuit een probleem en zet de oplossing in je artikel. Zorg ervoor dat met diverse teksten en landingspaginas mensen op je website terecht komen. Laat vooral ook een keyword onderzoek doen waar je op gevonden wilt worden en laat een professioneel SEO expert hierop optimaliseren. Je gaat in de toekomst zeker merken dat dit zijn vruchten afwerpet en dat mensen oprecht naar je zoeken en dat ze je ook zullen vinden!

4. Marktplaats Vakpagina

Soms heeft marktplaats het imago dat het bedoeld is voor de verkoop van 2e hands spullen en dat klopt ook. Maar er bestaat ook een marktplaats vakpagina waar je een bedrijf kan toevoegen met een omschrijving wat je doet. Er zijn toch best veel mensen via de pagina naar bedrijven of vaklieden. Neem vooral eens een kijkje ernaar en probeer het uit. De kosten hiervan zijn erg laag en je kan je tekst qua vindbaarheid optimaliseren door woorden vaker terug te laten komen in je omschrijving. Zo kan iedereen vinden via de zoekfunctie. Geef wel duidelijk aan wat je doelgroep is want anders krijg je veel mensen die een koopje verwachtten maar een hartaanval krijgen na je offerte

5. Conversie Optimalisatie 

Tegenwoordig kan je met diverse tools analyseren of iemand op je website komt en hoe ze zich door je website navigeren. Google Analytics is hier een zeer goede tool voor. Het hoeft alleen worden gekoppeld met je website. Ook kan je doormiddel van heatmaps live zien hoe mensen zich gedragten op de website. Door deze heatmaps te gebruiken bij decisionmaking over ontwerpkeuzes kan je conversies optimaliseren alsmede bouncerates verlagen. Op deze manier kan je optimaliseren op de content of bijvoorbeeld de offerte knop, zodat deze vaker door bezoekers word gezien en daadwerkelijk op wordt geklikt. Dit soort kleine wijzigingen kunnen grote impact hebben en ervoor zorgen dat leads sneller contact opnemen. Feit is dat als je analyseert wat je klanten doen op je website, je een hoop kan leren over je doelgroep en bezoeker en je website met directe feedback kan verbeteren.
Dus is een website voldoende? Kort gezegd, vaak niet. Als je bovenstaande tips ten harte neemt krijg je gegarandeerd het succes via je website waar je op hoopt. Return of investment is redelijk hoog als je het goed aanpakt met hulp van de juiste partijen. Je kan het opbouwen door eerst met Social Media te beginnen en in een later stadium naar SEA te kijken bijvoorbeeld, maar daar ben je vrij in natuurlijk. Als je er op deze manier mee aan de slag gaat heb je niet zomaar een statische website die alleen als visitekaartje fungeert, maar creëer je een ware leadgenerator of omzetmachine.

 

Leave a Comment