Genereert uw website leads of aankopen? 5 tips voor meer conversies.

Uw website is vaak de eerste interactie die een gebruiker heeft met uw merk. Daarom geven we zoveel aandacht aan impressies wanneer we aan de gang gaan met een website ontwerp en het oppakken van het (frontend) programmeren. Eerste indrukken zijn belangrijk, het ontwerp, responsiviteit, een intuïtieve interface en usability staan daarbij voorop.

Zelfs met al deze onderwerpen in acht genomen, kan de website niet opleven tot zijn potentieel als het de bezoekers niet aanmoedigt actie te ondernemen.

Conversion Rate Optimization

Het conversiepercentage van uw website heeft direct invloed op uw rendement op uw belegging. Het is daarom de moeite waard te onderzoeken en te ontdekken hoeveel uw huidige website haar gebruikers aanmoedigt om de volgende stap in uw zakelijke relatie te nemen. Voorbeelden van deze conversieacties zijn het invullen van een contactformulier, het maken van een aankoop of het downloaden van een ebook.

1. Een heldere Value Proposition

Ons doel is om de bezoeker snel en effectief te overtuigen dat uw bedrijf dé oplossing is. Bedrijven vallen vaak voor de “pauw” valkuil – ze proberen hun homepages te vullen met wat ze verschillend en effectief maakt, waardoor je de gebruiker (en dus jouw bericht / doelstelling) verliest.

Een betere benadering is om een duidelijke, beknopte value proposition voor uw homepage te schrijven. Voeg dit toe aan een schone, eenvoudige startpagina met een aantrekkelijke foto, en uw gebruiker wordt aangemoedigd om door te gaan naar de volgende stap.

2. Demografisch responsive ontwerp

Tegenwoordig is iedereen wel bekend met het concept van responsief ontwerp en het belang hiervan op conversiepercentages. Volgens eMarketer meldde meer dan de helft van de respondenten aan een recent onderzoek dat zij niet zouden kopen van een merk dat een slecht ontworpen mobiele ervaring biedt. In ons tijdperk van data en personalisatie gaat het ontwerpen veel verder dan mobiele responsiviteit; demografisch-responsief ontwerp. In acht nemend dat elke generatie unieke eigenschappen heeft, waar wij op kunnen inspelen. Zo weten we bijvoorbeeld dat over het algemeen millennials idealisten zijn en generatie Z meer cynisch. Met de kracht van demografisch responsief ontwerp, kunnen we rekening houden met beide eigenschappen.

3. Is de homepage dood?

Sommige webdesigners (en marketeers) beginnen zo te denken. De vraag is natuurlijk in hoeverre dit ook daadwerkelijk is. In het marketinglandschap van vandaag is de homepage minder relevant geworden, vooral in combinatie met demografisch gebaseerd responsief ontwerp. In plaats van een centrale homepage, kan worden overwegen om bestemmingspagina’s te creëren die geïndexeerd zijn rondom demografie, locatie of andere relevante statistieken.

4. Het herdenken van de CTA

Als uw website geen conversies maakt, kan het gewoon zijn omdat uw Call To Actions niet effectief genoeg zijn. Een goede CTA leidt de gebruiker naar de volgende stap in het bedrijfsproces en zegt dat ze op het goede spoor zitten. Er kunnen verschillende redenen zijn die uw CTA geen indruk maakt:

  • Het is te verwarrend. Pak te veel in een CTA, en je gebruikers kunnen zich afvragen of ze het juiste doen. Erger, ze kunnen ervan overtuigd worden dat je niet bent wat ze zoeken.
  • Het is te random. “Kom meer te weten.” “Neem contact met ons op.” “Doorgaan.” Terwijl deze CTAS eenvoudig zijn, bieden ze niet zo veel aan een gebruiker als een meer beschrijvende CTA-mogelijkheid. Het verleiden van gebruikers om door te gaan is een belangrijk aspect van uw CTA.
  • Ze zijn te moeilijk te vinden. U heeft een goed bewoordde, beschrijvende CTA, maar het raakt verloren in uw webpagina. Dominante kleuren, geanimeerde knoppen, typografie die verschijnt – dit zijn allemaal essentieel om uw CTA zichtbaar te maken. Gebruikers zouden het niet moeten zoeken.

5. Hou het simpel

In webdesign, praten we veel over eenvoud en hoe belangrijk het is voor een succesvolle website. De reden hiervoor, is naast esthetiek, wetenschappelijk bewijs.

Degenen met een marketing of ontwerp achtergrond zijn zonder twijfel bekend met Gestalt-psychologie en principes, die erop gericht zijn te verklaren hoe onze hersenen orde en perceptie handhaven in onze chaotische wereld. Een van de hoofdbeginselen van deze discipline is de wet van Pragnanz, of letterlijk vertaald uit het Duits, “de wet van bondigheid”. Dit principe zegt dat we een logische volgorde verlangen, en zo onze ervaringen op de eenvoudigste manier organiseren. Instinctief, houden we van eenvoud omdat het minder ruimte biedt voor het element van verrassing.

Als u een voorbeeld van dit concept wilt hebben, kunt u de “anxiety” in verband met een grote aankoop, zoals een huis of een auto nemen, wat een stapel papierwerk vereist. Neem dat in vergelijking met een website zoals bijvoorbeeld Amazon, waar we de ordergeschiedenis kunnen inzien, retourlabels afdrukken en de bezorgtijden kunnen instellen, zelfs voor grote aankopen of orders die geregeld worden door derden.

Slotwoord

Het internet richt zich steeds meer op gebruikersgedrag en échte ervaringen; het begrijpen van gebruikers en dialoog met ze aangaan is belangrijker dan ooit. Websites moeten meer dan functioneel zijn, ze moeten aantrekkelijk zijn, met een gebruikerservaring die zich richt op conversieoptimalisatie.

Eenvoud zal altijd winnen van pagina’s overspoelt met informatie, naar deze “information overload” de gebruiker zal verwarren. Natuurlijk nemen wij deze zoektocht naar eenvoud (less is more) en het belang van conversie-optimalisatie altijd mee in ons ontwerp proces. Dat is voor ons een “website die werkt”.

Leave a Comment