Algemene
Voorwaarden

1. Overeenkomst, Offerte en Bevestiging

1.1 Deze algemene voorwaarden, met uitsluiting van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de opdrachtgever, zijn van toepassing op de totstandkoming, inhoud en uitvoering van alle overeenkomsten gesloten tussen de opdrachtgever en Presentise, hierna te noemen de opdrachtnemer.

1.2 Offertes zijn vrijblijvend en geldig gedurende 2 maanden. Prijsopgaven kunnen onderhevig zijn aan wijzigingen als gevolg van onvoorziene veranderingen in het werk. Prijzen zijn exclusief btw en andere overheidsheffingen. De genoemde tarieven en aanbiedingen gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.

1.3 Opdrachten moeten schriftelijk worden bevestigd door de opdrachtgever. Indien de opdrachtgever dit nalaat, maar er desondanks mee instemt dat de opdrachtnemer begint met de uitvoering van de opdracht, wordt de inhoud van de offerte als overeengekomen beschouwd. Verdere mondelinge afspraken en bedingen binden de opdrachtnemer pas nadat deze schriftelijk door de opdrachtnemer zijn bevestigd.

1.4 Indien de opdrachtgever dezelfde opdracht tegelijkertijd aan andere partijen wenst te gunnen dan wel reeds aan een andere partij heeft gegund, bijvoorbeeld in gezamenlijke uitwerking, dient de opdrachtgever de opdrachtnemer hiervan in kennis te stellen, onder vermelding van de namen van deze andere partijen.

2. Uitvoering van de Overeenkomst

2.1 De opdrachtnemer zal zich inspannen om de opdracht zorgvuldig en zelfstandig uit te voeren, de belangen van de opdrachtgever naar beste weten te behartigen en te streven naar een bruikbaar resultaat voor de opdrachtgever. Indien nodig zal de opdrachtnemer de opdrachtgever op de hoogte houden van de voortgang van het werk.

2.2 De opdrachtgever is verplicht alles te doen wat redelijkerwijs nodig of wenselijk is om tijdige en juiste levering door de opdrachtnemer mogelijk te maken, in het bijzonder door tijdige (levering van) verstrekking van volledige, degelijke en duidelijke gegevens of materialen.

2.3 Een door de opdrachtnemer opgegeven termijn voor de voltooiing van het ontwerp heeft slechts een indicatieve strekking, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen op grond van de aard of inhoud van de overeenkomst. Bij overschrijding van de opgegeven termijn dient de opdrachtgever de opdrachtnemer schriftelijk in gebreke te stellen.

2.4 Tenzij anders overeengekomen, maken het testen, het aanvragen van vergunningen en het beoordelen of instructies van de opdrachtgever voldoen aan wettelijke of kwaliteitsnormen geen deel uit van de opdracht van de opdrachtnemer.

2.5 Voordat tot productie, duplicatie of openbaarmaking wordt overgegaan, moeten partijen elkaar in de gelegenheid stellen de definitieve concepten, uitwerkingen of proeven van het ontwerp te beoordelen en goed te keuren. Indien de opdrachtnemer, hetzij in eigen naam hetzij in naam van de opdrachtgever, opdrachten of instructies aan productiebedrijven of andere derden zal geven, moet de opdrachtgever op verzoek van de opdrachtnemer zijn voornoemde goedkeuring schriftelijk bevestigen.

2.6 Klachten moeten zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen tien werkdagen na voltooiing van de opdracht, schriftelijk aan de opdrachtnemer worden gemeld. Indien dit niet gebeurt, wordt geacht dat de opdrachtgever het resultaat van de opdracht volledig heeft aanvaard.

3. Inschakeling van Derden

3.1 Tenzij anders overeengekomen, worden opdrachten aan derden, in het kader van de totstandkoming van het ontwerp, uitgevoerd door of namens de opdrachtgever. Op verzoek van de opdrachtgever kan de opdrachtnemer optreden als vertegenwoordiger voor rekening en risico van de opdrachtgever. Partijen kunnen hierover een nadere vergoeding overeenkomen.

3.2 Indien de opdrachtnemer op verzoek van de opdrachtgever een begroting opstelt voor kosten van derden, heeft deze begroting slechts een indicatief karakter. Indien gewenst kan de opdrachtnemer namens de opdrachtgever offertes aanvragen.

3.3 Indien de opdrachtnemer bij de uitvoering van de opdracht op uitdrukkelijke afspraak goederen of diensten van derden voor eigen rekening en risico verkrijgt en vervolgens deze goederen of diensten aan de opdrachtgever doorgeeft, zijn ook op de opdrachtgever de bepalingen uit de algemene voorwaarden van de leverancier van toepassing met betrekking tot de kwaliteit, hoeveelheid, aard en levering van deze goederen of diensten.

4. Intellectuele Eigendomsrechten en Eigendomsrechten

4.1 Tenzij anders overeengekomen, komen alle intellectuele eigendomsrechten die voortvloeien uit de opdracht – waaronder octrooirechten, modelrechten en auteursrechten – toe aan de opdrachtnemer. Voor zover een dergelijk recht slechts kan worden verkregen door een depot of registratie, is uitsluitend de opdrachtnemer daartoe bevoegd.

4.2 Tenzij anders overeengekomen, maakt het verrichten van onderzoek naar het bestaan van rechten, waaronder octrooirechten, merkrechten, model- of tekeningenrechten, auteursrechten of portretrechten van derden, geen deel uit van de opdracht. Hetzelfde geldt voor eventueel onderzoek naar de mogelijkheid van dergelijke vormen van bescherming voor de opdrachtgever.

4.3 Tenzij de aard van het werk zich daartegen verzet, is de opdrachtnemer te allen tijde gerechtigd zijn naam op of bij het werk te (laten) vermelden dan wel te verwijderen. Zonder voorafgaande toestemming is het de opdrachtgever niet toegestaan het werk openbaar te maken, te verveelvoudigen of te verspreiden zonder vermelding van de naam van de opdrachtnemer.

4.4 Tenzij anders overeengekomen, blijven de tekeningen, illustraties, prototypes, modellen, ontwerpen, ontwerpschetsen, films en andere materialen of (elektronische) bestanden die door de opdrachtnemer in het kader van de opdracht zijn vervaardigd, eigendom van de opdrachtnemer, ongeacht of deze aan de opdrachtgever of derden zijn overhandigd.

4.5 Na voltooiing van de opdracht hebben zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer geen plicht om de gebruikte materialen en gegevens te bewaren.

5. Gebruik en Licentie

5.1 Wanneer de opdrachtgever volledig voldoet aan zijn verplichtingen uit de overeenkomst met de opdrachtnemer, verkrijgt hij een exclusieve licentie om het ontwerp te gebruiken voor zover het betrekking heeft op het recht van publicatie en reproductie overeenkomstig de bestemming die is overeengekomen in de opdracht. Indien geen afspraken zijn gemaakt over de bestemming, is de licentie beperkt tot het gebruik van het ontwerp waarvoor bij het verlenen van de opdracht definitieve bedoelingen bestonden. Deze bedoelingen moeten vóór het sluiten van de overeenkomst aantoonbaar aan de opdrachtnemer zijn gecommuniceerd.

5.2 Zonder schriftelijke toestemming van de opdrachtnemer is de opdrachtgever niet gerechtigd het ontwerp breder of anders te gebruiken dan overeengekomen. Bij niet-overeengekomen breder of ander gebruik, waaronder wijziging, verminking of aantasting van het voorlopige of definitieve ontwerp, heeft de opdrachtnemer recht op vergoeding van inbreuk op zijn rechten van ten minste driemaal het overeengekomen tarief, of een vergoeding die redelijk en billijk is in verhouding tot de inbreuk, onverminderd het recht van de opdrachtnemer om vergoeding van werkelijk geleden schade te eisen.

5.3 Het is de opdrachtgever niet langer toegestaan de ter beschikking gestelde resultaten te gebruiken en vervalt elke aan de opdrachtgever verleende licentie in het kader van de opdracht:

a. vanaf het moment dat de opdrachtgever zijn verplichtingen (volledig) niet nakomt uit hoofde van de overeenkomst, of anderszins in verzuim is, tenzij het verzuim van de opdrachtgever in het licht van de gehele opdracht van ondergeschikte betekenis is;

b. indien de opdracht om welke reden dan ook voortijdig wordt beëindigd, tenzij de gevolgen daarvan in strijd zijn met redelijkheid en billijkheid.

5.4 Onder behoud van de belangen van de opdrachtgever is de opdrachtnemer vrij om het ontwerp te gebruiken voor eigen publiciteit of promotie.

6. Vergoeding en Bijkomende Kosten

6.1 Naast de overeengekomen vergoeding komen ook de door de opdrachtnemer gemaakte kosten voor de uitvoering van de opdracht in aanmerking voor vergoeding.

6.2 Indien de opdrachtnemer door nalatigheid van de opdrachtgever om tijdig of deugdelijk volledige, degelijke en duidelijke gegevens/materialen te verstrekken, of door een gewijzigde of onjuiste opdracht of briefing, verplicht is tot het verrichten van aanvullend of ander werk, dienen deze werkzaamheden separaat te worden vergoed op basis van de gebruikelijke tarieven die door de opdrachtnemer worden toegepast.

6.3 Indien de vergoeding op enigerlei wijze afhankelijk is van feiten of omstandigheden die uit de administratie van de opdrachtgever moeten blijken, heeft de opdrachtnemer het recht na kennisgeving door de opdrachtgever de administratie van de opdrachtgever te laten onderzoeken door een door de opdrachtnemer gekozen accountant. Indien de uitkomst van het accountantsonderzoek meer dan 2% of €100 afwijkt van de verklaring en afrekening van de opdrachtgever, komen de kosten van dit onderzoek voor rekening van de opdrachtgever.

7. Betaling

7.1 Betalingen dienen te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum. Indien na het verstrijken van deze termijn geen (volledige) betaling is ontvangen, is de opdrachtgever in verzuim en verschuldigd over het openstaande bedrag een rente gelijk aan de wettelijke rente. Alle kosten die de opdrachtnemer maakt ter inning van zijn vordering, zoals incassokosten en zowel de buitengerechtelijke als gerechtelijke kosten, waaronder de kosten voor rechtsbijstand, gerechtsdeurwaarders en incassobureaus, die verband houden met te late betalingen, komen voor rekening van de opdrachtgever. Buitengerechtelijke kosten bedragen ten minste 10% van het factuurbedrag met een minimum van €150, exclusief btw.

7.2 De opdrachtnemer heeft het recht zijn vergoeding maandelijks in rekening te brengen voor verrichte werkzaamheden en gemaakte kosten voor de uitvoering van de opdracht.

7.3 Voor nieuwe opdrachtgevers of orders dient de opdrachtgever een aanbetaling te doen. De opdrachtnemer kan verzoeken dat de opdrachtgever een aanbetaling doet voordat de opdrachtgever begint met het nakomen van de verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst. De aanbetaling dient te worden betaald op de door de opdrachtnemer gespecificeerde bankrekening van de opdrachtnemer, of op een andere door de opdrachtnemer gespecificeerde wijze, binnen de door de opdrachtnemer gestelde termijn. Indien de opdrachtgever niet aan dit vereiste voldoet, is de opdrachtnemer gerechtigd de uitvoering van de verplichtingen op te schorten totdat de aanbetaling is ontvangen of de overeenkomst te beëindigen.

7.4 Indien de opdrachtgever bezwaren heeft tegen een factuur, dient de opdrachtgever deze bezwaren binnen de betalingstermijn aan de opdrachtnemer te melden. Bezwaren tegen een factuur schorten de betalingsverplichting van de opdrachtgever niet op. De opdrachtnemer en de opdrachtgever zullen zich inspannen om het bezwaar zo spoedig mogelijk op te lossen.