Skip to content

Waarom strategie samen met design magie vormt.

Nu meer consumenten (en bedrijven) online onderzoek doen dan ooit, is het voor bedrijven essentieel geworden om het belang van het online kanaal te erkennen. De pracht hiervan is uiteraard het rechtstreeks op de doelgroep richten en mensen verliefd laten worden op je merk. Maar wat als je je ideale klant niet kent? Of, mogelijk erger, je hebt een volledige mismatch met je klant en je bedrijf als merk?


Het is jammer dat te veel bedrijven voor snelle winst gaan en een online reclamecampagne zien die werkt, maar niet zien hoeveel effectiever het zou kunnen zijn met een goed ontwikkeld merk. We hebben het niet alleen over ROI of ROAS, maar ook over immateriële zaken zoals merkbekendheid, affiniteit en loyaliteit. Onmisbare activa als het gaat om de huidige tijd van hyperconcurrerende marketing en reclame. Het probleem is dat strategie en creatief vaak worden beschouwd als twee afzonderlijke in plaats van complementaire disciplines. Daarnaast word design natuurlijk ook nog vaak gezien als iets overbodigs, iets wat alleen bestaat om iets mooi te maken. Nu zal je bedrijf niet vallen of staan met een uitzondelijk ontwerp, echter zal het een reeds gevestigde naam wel sterk versterken en ruimte maken voor kansen.

De oplossing is een uitdagend maar lonend proces dat winst op lange termijn voor uw bedrijf garandeert. Iets dat teveel bedrijven als rudimentair beschouwen. Voortbouwen op de basis van uw bedrijf; het is persoonlijkheid. Het duurt bijvoorbeeld 5 tot 7 merkimpressies voordat iemand uw merk onthoudt. Maar hoe weet u dat de boodschap die u aan uw doelgroep dient de juiste is? Of zelfs weten dat dit het juiste is om te doen? Meestal is de ondernemer niet op de hoogte, de online marketeer denkt van wel en de ontwerper wil het gewoon mooi maken. Dit noemen we de merkkloof, de kloof tussen strategie en ontwerp.

De kwaliteit van uw merk zal de kwaliteit van uw klanten bepalen. De kwaliteit van uw klanten bepaalt de kwaliteit van uw bedrijf.

Het huwelijk tussen strategie en design.


Het komt allemaal neer op het kennen van jezelf, je visie en je ideale klant (strategie). Zodra dit duidelijk is, kunnen we werken aan een emotionele band tussen je bedrijf en je klant (ontwerp). Maar laten we een paar stappen terug doen en kijken naar wat een merkstrategie en een digitale strategie eigenlijk is.

Merk Strategie:

Een merkstrategie is een uitgebreid plan dat zich richt op de ontwikkeling op lange termijn van uw merkdoel, consistentie en emotionele impact. Het laat niet alleen zien hoe u zich onderscheidt van uw concurrentie, maar nog belangrijker; de afstemming van uw merk op uw ideale klant.

Digitale Strategie:

Gebaseerd op de merkstrategie, hierin is het dus van belang dat je je ideale klant en de je eigen unieke personaliteit duidelijk hebt. Met de messaging en branding on par. De digitale strategie is gericht op alle componenten die de bedrijfsgroei stimuleren in de vorm van leads en sales, maar ook het versterken van merkherkenning en awareness. Welke via online kanalen worden gegenereerd. Dit zou kunnen omvatten;

Wanneer de merkstrategie en de digitale strategie bekend zijn, kunnen we beginnen met magie. Het creëren van de ideale digitale ervaring, visuele identiteit of andere merkactivatie. Iets bouwen dat echt resoneert met de mensen die waarden met jou en je merk delen. Alles via een prachtig uitgevoerde strategie.

Strategy guides, creative connects.

Hoe komen we daar?

  1. Het hebben van duidelijk omschreven doelen is de basis voor een goedlopend bedrijf.

    We gaan meestal met klanten zitten en doorlopen een aantal van deze zakelijke doelen, ontdekken bruikbare stappen en ordenen deze op basis van impact, urgentie en uitvoerbaarheid.

  2. Als je de klant niet begrijpt, heeft al het andere dat je doet om je merk op te bouwen geen positieve invloed op de bedrijfsdoelen.

    Elk bedrijf heeft een ideale klant, of u het nu weet of niet. In deze fase kijk je naar zowel psychografische als demografische kenmerken alsmede pijnpunten en mogelijke oplossingen die de klant kan hepen.

  3. Het is de sleutel om jezelf te kennen.

    Vind de belangrijkste merkkenmerken van je bedrijf en duik diep om duidelijkheid te vinden. Onderzoek naar je bedrijfscultuur, unieke voice, gevoel en de impact die je brengt. Naast waarom het bedrijf is opgericht, waarom je doet wat je doet en wat je bedrijf echt drijft; het merkdoel.

  4. Ken je concurrentie.

    Een belangrijk onderdeel is het weten en begrijpen wie concurrenten op de markt zijn en aangeven wat je anders en beter doet. Hierin kun je benchmarken van merken die je inspireren. Op deze manier vind je kansen en kan je het anders doen dan de concurrentie, een unieke plek in de markt veroverend.

  5. Facts, functions/benefits en messaging.

    Hoe kun je opvallen? Je zal zelf moeten bepalen wat je het beste doet en hoe dit uw klanten ten goede komt. Vanaf daar kunt u uitzoeken hoe u deze voordelen communiceert met de segmenten in uw doelgroep. Hierin is het belangrijk om te vermelden dat de meeste unique selling points vaak maar gatekeepers zijn, voor echte onderscheiding zal emotioneel aangesproken moeten worden.

Zodra de merkstrategie duidelijk en beknopt is, heb je een duidelijke visie over waar te gaan en staan. Bedrijfsdoelen worden verduidelijkt en de stappen om deze te bereiken zijn vastgelegd. Nu je weet hoe het merk eruit moet zien, voelen en praten, is de volgende stap hoe te activeren. Heb je een nieuwe website nodig om te pronken met je laatste projecten? Of een Facebook Advertising campagne voor awareness?

Dit is waar de magie gebeurt

Een goed visueel ontwerp communiceert en maakt emotioneel contact met de mensen waarmee je contact wilt maken. Het logo is niet jouw merk, dit is slechts identificatie en het topje van de ijsberg.

Wanneer strategie en ontwerp in harmonie zijn, hebben merken een consistente expressie en articulatie op elk contactpunt. Campagnes hebben een grotere impact omdat ze emotioneel en strategisch verbinden. Identiteitsprojecten, websites en digitale projecten sluiten beter rationeel en emotioneel aan. Wanneer strategie en design beide emotioneel met elkaar verbonden zijn, ontstaan er geweldige en winstgevende merken.

Hi, vertel ons over je uitdaging 👋